Libanesisk afton

I fredags fick vi finbesök i form av vår gemensamma vän Sara. Det blev libanesiskt! Gott, billigt och helt vegetariskt.
 
Från vänster till höger, medurs. PITABRÖD att fylla med de övriga meze, eller att äta vid sidan om och doppa i såserna. Se Theresias recept här. Den röda såsen är en PAPRIKAHARISSA, som vi alla känner igen som "stark sås" från svenska kebabrestauranger, men i verkligheten består av mixad spansk peppar, vitlök och i detta fall grillade paprikor. Ingen libanesisk meny utan HUMMUS, den röra på kikärtor som är en hörnsten i en stor del av arabvärlden, som här serveras med en god olivolja och rostat paprikapulver. Den mest matiga komponenten är FALAFEL, som ackompanjeras väl av den publikfriande libanesiska persilje- och bulgursalladen TABBOULEH, som smakar friskt och matigt.
 
 
GYLLENBRUNA FALAFLAR
För 4 riktigt hungringa eller 6 normalhungriga
  • 500 g torra kikärtor
  • Olivolja, 50 g
  • Bladpersilja, efter smak men var generös, det är gott
  • Spiskummin, efter smak
  • Salt, efter smak
  • Citron, saften från en halv
  • Kikärtsmjöl (eller potatismjöl)
  1. Blötlägg kikärtorna kvällen innan i dubbla mängden vatten, täck över och ställ i kylskåpet. Jag avråder från att använda förkokta kikärtor på burk. De lämpar sig dåligt för falafel, då de får en på tok för lös konsistens och inte håller ihop.
  2. På falafel-dagen sköljer du av kikärtorna.
  3. Kör kikärtor, bladpersilja, citron, olivolja och övriga kryddor i matberedare, blender eller med mixerstav till du har en massa med viss textur kvar. Det ska inte bli lika slätt som en hummus! Om det blir för tjockt kan du tillsätta med citron, vatten eller olivolja beroende på önskad smak. Om smeten blir för lös kan du tillsätta kikärts- eller potatismjöl.
  4. Låt gärna smeten vila i kylskåpet någon timme om du har tid.
  5. Forma smeten till små runda eller elliptiska falaflar. Fritera i het rapsolja, ca 180 grader, tills gyllenbruna på båda sidor. Man måste inte fritera i stora mängder olja (deep frying), det går bra med 1 cm olja i en stekpanna, men då får du vara nogrann med att hela falafeln får fin yta.
TABBOULEH
För 4 riktigt hungringa eller 6 normalhungriga
  • Bladpersilja, ett knippe motsvarande en mindre blombukett
  • Couscous, ca 300 g torrvikt
  • Tomat, ca 6 st
  • Röd lök, ca 2 st
  • Citron, saften från en halv
  • Salt
  1. Senast en timme innan maten häller du couscousen med trippla mängden vatten i en skål. Ställ i kylskåpet. Couscousen sväller till på kort tid, men tar upp mer vatten om den får stå några timmar
  2. Hacka bladpersiljan fint.
  3. Kärna ur tomaterna och hacka fint
  4. Hacka löken mycket fint.
  5. Blanda alla grönsaker med den förvällda couscousen (efter att du hällt av ev överflödigt vatten) och pressa över citron. Salta efter smak.
EN LITE MILDARE VARIANT AV HARISSA
För 4 riktigt hungringa eller 6 normalhungriga
  • En burk grillad röd paprika, paprikan sköljd ordentligt
  • Spansk peppar, 4-6 st normalstora
  • Vitlök, 3-4 klyftor
  • Olivolja, ca 1 dl
  • Citronsaft, efter smak
  • Salt
  1. Mixa alla ingredienser i en matberedare, blender eller med mixerstav tills du har en nästan slät smet.
  2. Smaka av och justera med salt, ev citron.
 
HUMMUS
För 4 riktigt hungringa eller 6 normalhungriga. Man kan dock ALDRIG göra tillräckligt mycket hummus!
  • 300 g torra kikärtor, förvällda över natten och kokade 45-60 min. Altenativt förkokta kikärtor på burk, 2 st bukar.
  • Tahini, efter smak (men till denna volym krävs uppskattningsvis 3 rågade matskedar)
  • Vitlök, 3-4 klyftor
  • Olivolja, ca 1 dl
  • Citronsaft, efter smak
  • Salt
  1. Mixa alla ingredienser i en matberedare, blender eller med mixerstav tills du har en nästan slät smet.
  2. Smaka av och justera.
PITABRÖD
Se Theresias recept här.
 
 När ditt pitabröd bubblar till såsom ovan så vet du att du har en härlig ficka i brödet som kan fyllas med alla godsaker!
 
 In action.
 
 
Anders, Theresia | |
Upp